AINAn tarina alkoi halusta auttaa
Halusimme tarjota kuluttajille yksilöllisiä ratkaisuita, joissa ei tarvitse tehdä kompromisseja. Näimme silmissämme keittiön, johon astuessa joka päivä, viikko ja vuosi kokee iloa siitä, että kaikki on tismalleen oman mielen mukaista ja toimivaa. Tämän kaiken he saisivat nopealla, perinpohjaisella palvelulla: myyjä lähtisi tarvittaessa vaikka paikan päälle tutustumaan tilanteeseen.
Maailman muuttuminen, verkko-ostamisen yleistyminen ja kysynnän kansainvälistyminen riepottelivat muutama vuosi sitten pieniä kalustealan yrityksiä – koko Suomi oli vaarassa menettää valtavan määrän ammattitaitoa ja laadukasta työnjälkeä niiden mukana.
Mellanon kalustetehtaalla Lapinlahdella pohdittiin, miten tilanne saataisiin korjattua. Tiesimme tarvitsevamme keittiöalan parhaita yrittäjiä, jotta voisimme tarjota heidän kanssaan kuluttajille parasta mahdollista palvelua. Tiesimme myös, että kysyntää kotimaiselle työlle kyllä riittäisi; meidän pitäisi vain auttaa laatua arvostavat asiakkaat ja yrittäjät löytämään toisensa.
Samalla tarjoaisimme osaaville paikallisille yrittäjille kunnon tuen myyntiin ja markkinointiin, kokonaan ilman ylimääräisiä kuluja tai franchising-maksuja. Ottaisimme Suomen parhaat keittiöalan pienyritykset mukaan konseptin suunnitteluun, jotta saisimme aikaiseksi jotakin, josta voimme kaikki olla ylpeitä.
Halusimme huomioida toiminnassamme myös ympäristönäkökulmat. Kalusteiden suuresta koosta johtuen niiden logistiikan aiheuttama hiilijalanjälki kasvaa sitä mukaa mitä kauempana ne valmistetaan. Kalusteiden korkea laatu ja kestävyys nostaa niiden käyttöikää, pyrimme koko ajan parantamaan tuotteidemme laatua jatkuvan laaduntarkkailun työkaluilla. Laadun tarkkailun avulla pystymme myös pienentämään hukkaan menevän materiaalin määrää sekä vähentämään päästöjä. Maalia kierrättämällä olemme pienentäneet VOC päästöjä yli 40 prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana.