Skip links
Published on: Yleinen

Kotimainen AINA-keittiöt kansainvälistyy

Kotimainen AINA-keittiöt kansainvälistyy – ensimmäinen myymälä Suomen rajojen ulkopuolella avataan marraskuussa

Lapinlahdelta maailmalle ponnistava Mellano Oy teki viime vuonna historiansa ennätysliikevaihdon 17,3 miljoonaa euroa. Nyt kasvua haetaan ulkomailta neljän miljoonan euron kasvutavoittein.

Perusteellinen taustatyö auttaa kansainväliseen kasvuun

Vuonna 2016 perustettu AINA-keittiöt on yksi Suomen suurimmista kiintokalusteita myyvistä ketjuista. Myymälöitä on kaikkiaan 38 ympäri maata. Nyt joukko kasvaa ensimmäisellä kansainvälisellä kohteella, kun AINA-keittiöt Viron avajaisia vietetään marraskuussa. Kyseessä on ensimmäinen Suomen rajojen ulkopuolelle avautuva myymälä. Neuvottelut ovat käynnissä myös Ruotsiin ja Norjaan.

– Olemme alusta asti rakentaneet kansainvälistä konseptia. AINA-keittiöt on tunnettu ja luotettava brändi. Onnistuminen kotimaassa on luonut hyvän pohjan kansainvälistymiselle, toteaa AINA-keittiöiden kalusteita valmistavan Mellano Oy:n toimitusjohtaja Janne Lehtonen.

Kodin kiintokalustemarkkina on erittäin kilpailtu toimiala niin Suomessa kuin muuallakin. Lehtonen kertoo laajentumissuunnitelman perustuvan perusteelliseen, vuosien 2020–21 aikana toteutettuun hankkeeseen, jonka perusteella Pohjoismaat, Baltia ja Länsi-Eurooppa tunnistettiin tuotteiden potentiaalisimmiksi markkinoiksi.

– Näillä alueilla on paljon hyvän ostovoiman omaavia kuluttajia ja jakeluketju on jo valmiina. Valttejamme ovat myös kyky tehdä erittäin tarkkaa mittatilaustyötä. Muilla valmistajilla ei ole mahdollisuutta valmistaa kalusteita millimetrin välein, eivätkä kilpailijat voi tarjota yli 8 000 eri värisävyn valikoimaa kuten me, taustoittaa Lehtonen.

Kuluttajat arvostavat eettistä ja ekologista tuotantoa

Yksi AINA-keittiöiden kilpailuvalteista on vastuullisuus, joka kattaa paitsi eettisen tuotannon myös markkinoinnin vastuullisuuden. Kaikki kalusteet valmistetaan Lapinlahdella Pohjois-Savossa sijaitsevassa tehtaassa.

– Tulemme tekemään kuluvan vuoden loppuun mennessä laskelman AINA-keittiöiden hiilijalanjäljestä sekä luomaan selkeän suunnitelman kohti hiilineutraaliutta. Kaikki kalusteemme valmistetaan laadukkaana kotimaisena työnä ekologisista raaka-aineista, kertoo Lehtonen.

Ekologisuus on pitkään ollut alaan vaikuttava megatrendi, mutta siihen kokonaisvaltaisesti vastaavia tuotteita on vähän tarjolla. Trendi voimistuu koko ajan ja sille on olemassa kysyntää sekä kotimaassa että Euroopassa. Myös oma tuotekehitys huomioi ympäristönäkökohdat.

– Olemme pitkään kehittäneet vesiliukoista maalaustekniikkaa ja olemme nyt tuotekehityksessä loppusuoralla. Tavoitteena on se, että olemme ensimmäinen kotimainen toimija, joka tuottaa maalauslinjalla vesiohenteisella teknologialla kalusteovia. Tekniikkaa mahdollistaa myös sen, että oville saadaan vähäpäästöisyydestä kertova M1-luokitus.

Myös markkinoinnin vastuullisuus on osa eettistä yritystoimintaa

Sama vastuullinen linja ulottuu myös kuluttajamarkkinointiin. AINA-keittiöiden myynnissä ei käytetä harhaanjohtavaa alennushinnoittelua, vaan hinnat ovat aina läpinäkyvät.

– Emme osallistu lainkaan alalle tyypilliseen alennuskeinotteluun, joka pahimmillaan johtaa hintojen täyteen vääristymiseen. Haluamme kohdata asiakkaan rehellisesti ja läpinäkyvästi. Tuotteemme ovat aina mittatilaustuotteita, joten alennuksia olisi mahdoton edes todentaa.

Lehtonen peräänkuuluttaa jopa kuluttaja-asiamiehen puuttumista asiaan.

– Kuluttaja-asiamiehen tulisi ottaa kiintokalusteiden villiin hinnoitteluun samalla tavoin kantaa kuin aikanaan huonekalujen osalta. Nykyinen malli johtaa kuluttajia aivan liian usein harhaan. Haluamme pitää AINA-keittiöt raikkaana poikkeuksena näistä käytännöistä. Saman reilun mallin viemme kansainvälistymisen myötä myös maailmalle.

Viro on luonteva valinta ensimmäiseksi ulkomaankohteeksi

Virossa on noin 1,3 miljoona asukasta, joista noin puolet Tallinnassa ja sen ympäristössä. Markkina vastaa kooltaan Suomen pääkaupunkiseutua. Viron markkinoilla on jo valmiiksi paljon ulkomaisia kalusteita, ja kuluttajat ovat tottuneet ajatukseen tuontikeittiöstä.

– Suomalaisuudella on hyvä ja positiivinen maine Virossa. Kartoitusvaiheessa tunnistimme sen yhdeksi kilpailueduistamme. Lisäksi löysimme erittäin asiantuntevan ja ammattimaisen kumppanin, jonka kanssa oli helppo lähteä luomaan paikallista yhteistyötä, kertoo Mellanon viennistä vastaava myynti- ja markkinointijohtaja Marika Pehkonen.

Viro tulee olemaan AINA-keittiöiden ensimmäinen vientimarkkina ja sen kokemuksia tullaan hyödyntämään tulevia markkinoita avatessa.

– Tavoitteena on kasvattaa viennin osuus neljännekseen liikevaihdosta, eli noin neljään miljoonaan euroon, Pehkonen sanoo.

Mellano Oy:n viime vuoden liikevaihto oli 17,3 miljoonaa euroa, joten neljän miljoonan kasvu on yritykselle mittava. Tuotantojohtaja Janne Katainen ei epäile tehtaan kapasiteetin riittävyyttä.

– Meillä on valmiit suunnitelmat toiminnan kasvattamiseksi ja kehitämme prosesseja koko ajan lean-filosofiaa noudattaen, sanoo Katainen.

Mellano ponnistaa Lapinlahdelta maailmalle

Viime vuonna 30-vuotisjuhliaan viettänyt Mellano työllistää kaikkiaan yli sata työntekijää. Heistä valtaosa asuu ja työskentelee yrityksen kotikunnassa Lapinlahdella. Kunnassa kansainvälistymissuunnitelmat on otettu ilolla vastaan.

– Mellano Oy on kuntamme suurin yksityinen työnantaja, jonka merkitys työllisyyteen ja talouteen on todella merkittävä, toteaa Lapinlahden kunnanjohtaja Janne Airaksinen.

Lisätiedot:

Janne Lehtonen
Toimitusjohtaja
050 4087 575
janne.lehtonen@mellano.fi

Mellano Oy

Mellano Oy on Suomen suurin MDF-ovien ja kiintokalusteiden sopimusvalmistaja. Tuotteet valmistetaan Mellanon tehtaalla Lapinlahdella. Mellano Oy:n jälleenmyyjä voi tilata joko pelkästään MDF-ovet tai kaikki kodin kiintokalusteet koneineen päivineen. Yrityksen asiakkaita ovat esimerkiksi AINA-keittiöt (www.ainakeittiot.fi) ja Upfronts (www.upfronts.fi)