AINAn tarina
Etusivu / AINA / AINAn tarina
Etusivu / AINA / AINAn tarina
Päätimme tarjota asiakkaille jotakin, johon ei tarvitse tyytyä. Keittiön, johon astuessa joka päivä, viikko ja vuosi kokee iloa siitä, että kaikki on tismalleen oman mielen mukaista ja toimivaa. Tämän kaiken he saisivat nopealla, perinpohjaisella palvelulla: myyjä lähtisi tarvittaessa vaikka paikan päälle tutustumaan tilanteeseen.
Maailman muuttuminen, verkko-ostamisen yleistyminen ja kysynnän kansainvälistyminen riepottelivat muutama vuosi sitten pieniä kalustealan yrityksiä – koko Suomi oli vaarassa menettää valtavan määrän ammattitaitoa ja laadukasta työnjälkeä niiden mukana.
Mellanon kalustetehtaalla Lapinlahdella pohdittiin, miten tilanne saataisiin korjattua. Tiesimme tarvitsevamme keittiöalan parhaita yrittäjiä, jotta voisimme tarjota heidän kanssaan kuluttajille parasta mahdollista palvelua. Tiesimme myös, että kysyntää kotimaiselle työlle kyllä riittäisi; meidän pitäisi vain auttaa laatua arvostavat asiakkaat ja yrittäjät löytämään toisensa.
Samalla tarjoaisimme osaaville paikallisille yrittäjille kunnon tuen myyntiin ja markkinointiin, kokonaan ilman ylimääräisiä kuluja tai franchising-maksuja. Ottaisimme Suomen parhaat keittiöalan pienyritykset mukaan konseptin suunnitteluun, jotta saisimme aikaiseksi jotakin, josta voimme kaikki olla ylpeitä.
Samaan aikaan muualta kuului tarinoita painajaismaisista keittiöremonteista, joissa hinta ja laatu eivät kohdanneet. Oli paikalleen sopimattomia kalusteita, jotka pakottivat asentajat purkkaratkaisuihin, oli kuukausien odottelua, oli epätoivoa ja väsymistä. Kodeissa riemu uuden keittiön saamisesta vaihtui tyytymiseen: kaipa tällä pärjätään, vaikka lopputulos ei olekaan mieleisin.
Yhdessä laadimme konseptille kriteerit:
Päätimme myös, että hintojen kanssa toimitaan reilusti. Pidämme ne koko ajan kohdallaan, eikä isoja erillisiä alennusmyyntejä siksi tarvita. Hinnat ovat myös täysin läpinäkyviä, eikä piilokuluja tule.