Skip links

AINAn tarina

Etusivu / AINA / AINAn tarina

AINAn tarina alkoi halusta auttaa

Halusimme tarjota kuluttajille yksilöllisiä ratkaisuita, joissa ei tarvitse tehdä kompromisseja. Näimme silmissämme keittiön, johon astuessa joka päivä, viikko ja vuosi kokee iloa siitä, että kaikki on tismalleen oman mielen mukaista ja toimivaa. Tämän kaiken he saisivat nopealla, perinpohjaisella palvelulla: myyjä lähtisi tarvittaessa vaikka paikan päälle tutustumaan tilanteeseen.

Maailman muuttuminen, verkko-ostamisen yleistyminen ja kysynnän kansainvälistyminen riepottelivat muutama vuosi sitten pieniä kalustealan yrityksiä – koko Suomi oli vaarassa menettää valtavan määrän ammattitaitoa ja laadukasta työnjälkeä niiden mukana.

Mellanon kalustetehtaalla Lapinlahdella pohdittiin, miten tilanne saataisiin korjattua. Tiesimme tarvitsevamme keittiöalan parhaita yrittäjiä, jotta voisimme tarjota heidän kanssaan kuluttajille parasta mahdollista palvelua. Tiesimme myös, että kysyntää kotimaiselle työlle kyllä riittäisi; meidän pitäisi vain auttaa laatua arvostavat asiakkaat ja yrittäjät löytämään toisensa.

Samalla tarjoaisimme osaaville paikallisille yrittäjille kunnon tuen myyntiin ja markkinointiin, kokonaan ilman ylimääräisiä kuluja tai franchising-maksuja. Ottaisimme Suomen parhaat keittiöalan pienyritykset mukaan konseptin suunnitteluun, jotta saisimme aikaiseksi jotakin, josta voimme kaikki olla ylpeitä.

Halusimme huomioida toiminnassamme myös ympäristönäkökulmat. Kalusteiden suuresta koosta johtuen niiden logistiikan aiheuttama hiilijalanjälki kasvaa sitä mukaa mitä kauempana ne valmistetaan. Kalusteiden korkea laatu ja kestävyys nostaa niiden käyttöikää, pyrimme koko ajan parantamaan tuotteidemme laatua jatkuvan laaduntarkkailun työkaluilla. Laadun tarkkailun avulla pystymme myös pienentämään hukkaan menevän materiaalin määrää sekä vähentämään päästöjä. Maalia kierrättämällä olemme pienentäneet VOC päästöjä yli 40 prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana.

Vuonna 2016 AINAn nimipäivänä syntyi keittiökonsepti, jonka nimesimme syntymäpäivänsä mukaan.

Yhdessä olemme laatineet AINAlle kriteerit:

  1. AINAn tulee olla tae laadusta, nopeudesta, joustavuudesta ja kotimaisesta työstä – sekä tietenkin hyvästä palvelusta.
  2. Asiakkaan tulee saada keittiönsä yksilöllisesti millimetrin tarkkuudella ja missä tahansa värikartan yli 8000:sta sävystä, mutta silti helposti.
  3. Päätimme pitää hintatason sellaisena, että ihmisillä on mahdollisuus ostaa kotimaista laatua ja varmistua keittiöremontin sujuvuudesta.

4. Päätimme myös, että hintojen kanssa toimitaan reilusti. Pidämme ne koko ajan kohdallaan, eikä isoja erillisiä alennusmyyntejä siksi tarvita. Hinnat ovat myös täysin läpinäkyviä, eikä piilokuluja tule.

5. Me sitoudumme myös siihen, että kunnioitamme myös vanhaa ja käyttökelpoista. Me AINAlla voimme vaihtaa ovet, tasot ja tarvittaessa vaikka vain yhden laatikoston tai kaapin. Pääasia on että asiakas saa tilastaan toimivan ja mieluisan.

Näillä periaatteilla AINA-keittiöiden hinnat saatiin kohdalleen:

  • Hyvä suunnittelu ja asiantuntijuus eivät nosta kuluja vaan laskevat niitä: AINA-keittiöissä ei tehdä kustannuksia kasvattavia virheitä.
  • Kotimainen tuotanto on paitsi energia-, myös kustannustehokasta: emme rahtaa kalusteita kaukomaista. Vain mekanismit tilaamme muualta, sillä niitä ei valmisteta Suomessa.
  • Satsaamme tuotannon kehittämiseen koko ajan, jotta prosessi on laadukas, tehokas ja hinnaltaan kilpailukykyinen.
  • Henkilöstön tyytyväisyys ja ammattiylpeys ovat meille kunnia-asia, ja siksi meillä kaikki haluavat tehdä parhaansa.
  • Teemme kaikki keittiöt tilauksesta, joten emme tarvitse valtavia varastotiloja.

Tarinastamme kuultaa varmasti läpi, että olemme AINAsta mahdottoman ylpeitä. Niin olemmekin. Aina.

Varaa maksuton suunnitteluaika